Karbonhidrat Protein Yağ
15 Mayıs 2024

Karbonhidrat Protein Yağ

Karbonhidrat Protein Yağ, vücut sisteminin hareketli kazanması için gerekli olan minerallerdendir. Bu besin maddeleri vücuda alındığında vücut dengesi sağlanır ve vücut çalışma sistemi, kişilerde enerji artışı ve herhangi bir hastalığa karşı korunma gerçekleşir.

Karbonhidrat

Karbonhidrat, dünyada en önemli ve en yaygın olan organik maddelerden olmaktadır. Karbonhidrat, bitkisel mikro organizmadan, karbon maddesinden, sudan ve ışık enerjisinden oluşmuştur. Karbonhidratların yapısında oksijen bulunması nedeniyle, oksidasyon halinde olan yağlar ve proteinlere göre çok daha az oksijene ihtiyaç duymaktadır. Bundan dolayı karbonhidratlar, ekonomik enerji kaynağı olarak ön plana çıkmakta. Karbonhidratlar, yağ ve proteinlere göre %4-5 oranında daha fazla enerji kaynağı olarak kullanmaktadır. Karbonhidratlardan zengin bir beslenme programı izleyen kişiler, normal yağ ve proteinden zengin diyet alanlara göre daha uzun süre yorulmadan çalışırlar. Karbonhidrat yapısına göre monosakkarit madde, disakkarit madde, oligosakkarit madde ve polisakkarit madde şeklinde sınıflandırılmaktadır. Karbonhidrat kaynakları genel itibariyle basit olarak ve kompleks şekilde ayrılmaktadır. Basit şekerler çabuk emilir ve kan şekerinde ani yükselme ve düşüşe sebep olurlar. Çay şekeri, süt şekeri, meyve şekeri, bal ve reçelde bu gruba dahil olmaktadır. Bileşik olan karbonhidratların sindirimi daha uzun sürmektedir. Kan şekeri üzerindeki etkileri daha yavaş ve uzun süreli olarak gerçekleşir. Tahıl maddeleri, kuru baklagiller ve sebzeler bu gruba dahil olmaktadır.

Protein

Protein, canlıların hücre yapılarının temel taşı olarak bilinir. Bu nedenden dolayı protein adı verilir. Protein, yunanca da ilk veya birinci anlamında kullanılan protos kelimesinden gelir. Her canlı kendine özgü bir protein bileşimine sahip olmaktadır. Bu nedenden dolayı da bir organizmadan diğer bir organ, kan ve doku yapısını direk olarak aktarmak oldukça zor gerçekleşir. Her hücrede 5000'e yakın protein çeşidi vardır. Bunların çoğunluğu enzimlerden oluşur. İnsan organizmasında olan proteinlerin çeşitli görevleri bulunmaktadır. Katılmadıkları biyokimyasal olay yok denecek kadar azdır. Besin maddesindeki protein maddelerinin görevi, vücutta bulunan aminoasitleri uyararak vücuda has protein maddelerini oluşturur. Bu nedenden dolayı, minimal veya optimal protein ihtiyacından söz etmek doğru olmaz. Önemli olan protein ihtiyacı değil, esansiyel amino asitlere gerken ihtiyaçtır. Aminoasitlere duyulan ihtiyaç, yaşa göre ve vücudun performansına göre değişim gösterir. Besin maddelerinde proteinin kalitesi, organizmanın ihtiyaç değişim göstermektedir. Protein esansiyel aminoasitlere göre ölçülmektedir. Proteinler kas yapımında ve doku tamirinde gerekli olan maddelerdir. Sadece karbonhidrat ve yağ miktarında bir yetersizlik söz konusu olduğu vakit vücut proteini bir enerji kaynağı olarak kullanır. Bu şekilde bir oluşum söz konusu olduğunda, kaslarda ve zayıf dokularda kayıplar meydana gelecektir.

Yağ

Yağ, genel olarak şişmanlık nedeni gösterilmekte olup, kötü bir üne sahip olsalar bile insan bu besin maddesi olmadan hayata devam edemez. Yağlardan elde edilen enerji karbonhidratlarla telafi edilse de A vitamin, D vitamini, E vitamini ve K vitaminlerinin bağırsakta çözülerek kana geçebilmesi için vücut belirli oranda yağa ihtiyaç duyar. Yağda eriyen vitamin maddelerinin vücutta emilim ve taşınmasından farklı yağların diğer görevleri de Yağların iyi bir enerji kaynağı olması. Aynı miktardaki karbonhidrat maddesi ve protein maddesinden 2 katı daha fazla kaloriye sahip olması. Yağlar, insan vücudunda oluşmayan ve vücut için gerekli görülen maddelerin vücuda alınmasını sağlamaktadır. Yağlar, bazı hayati önem oluşturan organların koruyucu yağ tabakasını meydana getirir. Yağlar, deri altında olan depolarıyla soğuğa karşı vücut ısısının korunmasında ve ayarlanmasında etkili olmaktadır.

Karbonhidrat Protein Yağ Yorumları

soru

Kaan

27 Nisan 2024 Cumartesi

Spor yapıyorum ve kas yapmak için hocam protein tozu kullanmamı söyledi. Proteini toz kullanmadan nasıl alırım? Neler yemeli neler yememeliyim?

Cevap yaz
cevap

Admin

27 Nisan 2024 Cumartesi

Kaan bey,

Protein ihtiyacınızı karşılamak için doğal besin kaynaklarına yönelebilirsiniz. Tavuk, hindi, balık, yumurta, yoğurt, süt, peynir gibi hayvansal gıdalar zengin protein kaynaklarıdır. Ayrıca, baklagiller (mercimek, nohut, fasulye), kinoa, chia tohumları, badem, ceviz gibi bitkisel protein kaynaklarını da tüketebilirsiniz. Beslenmenizde şekerli ve işlenmiş gıdalardan uzak durup, dengeli ve çeşitli bir diyet uygulamanız önemlidir.

Sağlıklı ve başarılı sporlar dilerim!

Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Protein Ağırlıklı Besinler Nelerdir?

Protein Ağırlıklı Besinler Nelerdir?

Protein Cetveli Nedir ve Nasıl Yapılır?

Protein Cetveli Nedir ve Nasıl Yapılır?

Cevizdeki Protein Değerleri

Cevizdeki Protein Değerleri

Protein Diyeti Nedir ve Nasıl Yapılır?

Protein Diyeti Nedir ve Nasıl Yapılır?

Protein İçeceği Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Protein İçeceği Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Güncel

Protein Tozu Tavsiye

Protein Tozu Tavsiye

1 Yumurtada Ne Kadar Protein Var?

1 Yumurtada Ne Kadar Protein Var?

Bulgur pilavının protein değerleri

Bulgur pilavının protein değerleri

Evde Protein Bar Yapımı Tarifi ve Malzemeleri

Evde Protein Bar Yapımı Tarifi ve Malzemeleri

Proteinlerin Sindirimi

Proteinlerin Sindirimi

Protein Yemekleri Nelerdir?

Protein Yemekleri Nelerdir?

Besinlerin Protein Değerleri Nedir ve Kaç Olmalıdır?

Besinlerin Protein Değerleri Nedir ve Kaç Olmalıdır?