Proteinli Yiyecekler Türleri ve Özellikleri
15 Mayıs 2024

Proteinli Yiyecekler Türleri ve Özellikleri

Proteinli yiyecekler, vücutta protein en çok bilindiği özelliği kas yapma işlevine yardımcı olmaktadır. Ayrıca vücuttaki hücrelerin görevini yerine getirmeye yarar, bağışık sistemini oluşturur ve zararlı antikorları dışarı atar. Vücutta protein eksikliği olursa bir sürü hastalığa davetiye çıkarır. Sağlığın korunması için protein alınması şarttır. Protein ihtiyacı her ne kadar farklı yollardan karşılanabilir olsa bile en sağlıklısı değeri yüksek olan proteinli yiyecekler tüketilebilir. Protein kaynakları bitkisel olanlar; Kuru fasulye, nohut, kuru baklagiller, mercimek, tahıllar, bulgur, fındık, tam buğday ekmekleridir. Yeşil sebzelerin çok az bir kısmında protein söz konusudur ama emilim açısından düşüktür. Hayvansal protein kaynakları et, tavuk, süt, yumurta, balık ve peynirdir. Ayrıca elzem amino asit olarak da yumurta, tavuk, balık ve yumurta içerisinde de bulunur. Bu yiyecekleri sıralarsak;

Süt: Sağlıklı bir besin olan süt yüksek oranda protein içermektedir. Süt kemik sağlığı ve sindirim sistemi için çok gerekli bir besindir. Organik sütte protein daha fazla bulunmaktadır. Bir fincan içtiğiniz içerisinde 8 gram protein mevcuttur.

Peynir: Bütün peynir çeşitlerinde büyük bir oranda protein bulunmaktadır. Mineral ve vitaminler açısından zengin bir kaynak olarak süt ürünleri ve peynir tüketebilirsiniz. Günlük olarak 3-4 dilim tüketilen peynirde 14 gram protein bulunmaktadır.

Yoğurt: Kemik sağlığı korur, protein kaynağı ve bağırsakları temizler. Günlük olarak tüketilen 226 gramlık yoğurtta yaklaşık olarak 23 gram protein barındırmaktadır. Ayrıca yoğurtun hazırlanış şekline göre değişmektedir.

Yumurta: Çevrede protein dengesi açısından bulunan yiyeceklerden biri de yumurtadır. Yumurta mineral ve vitamin kaynağı açısından zengindir. Gözleri korur, kas sağlığını korumaktadır. Ayrıca vücuttaki amino asitlerin seviyesini belirler. Tam anlamıyla sağlık deposu gibidir. Büyük ölçüdeki bir yumurtada 6 gram protein içerir.

Beyaz et: bu etin içerisinde çok az yağ bulundurmaktadır. Bu sayede protein almanıza yardımcı olduğu gibi kalori almada fazla olmamaktadır. Tavuk eti özellikle zayıflamak isteyenler için menülerin en başında yer alır. Kas sağlığı içinde oldukça yararlıdır. 85 gram tavuk etinde 24 gram protein bulunmaktadır. Günlük olarak tüketilen 85 gramlık hindi eti yaklaşık olarak 24 gram protein bulundurur.

Balık: bu yiyecek omega 3 yağ asitleri içermektedir. Sağlık açısından ve protein yönünden iyi bir kaynaktır. Cilt sağlığını ve zihin sağlığına da yararları vardır. 85 gramlık somondan içerisinde 23 gram protein barındırır. Hamsinin 85 gram ise 22 gram protein içerir. Hamsiler ufak olmasına rağmen vücuttan toksinlerin dışarı atılmasına ve sağlık açısında önemli rolü vardır.

Kırmızı et: Kırmızı et de kaliteli protein, doymuş yağlar ve başka faydalı besinleri içermektedir. Ayrıca kırmızı etin içerisinde zor bulunana vitamin çeşidi olan B12 bulunur. Ot ile beslenen hayvanların etinin içinde omega 3 asitleri mevcuttur. Dana etinin çeşidine göre 20-36 gram civarı protein bulunur. Kuzu etinde ise 100 gramında 20-33 gram civarında protein bulunur. Örnek verecek olursak günlük olarak 85 gram bifteğin içerisinde 23 gram protein yer almaktadır. Özellikle biftek hayvanın kalça bölümünden yapılıyor ise protein değeri daha yüksektir.

Kuru yemişler: Önemi proteinli yiyeceklerden olan kuru yemiş bide vitamin ve mineral kaynağıdır. Tüketeceğiniz 2 yemek kaşığı yer fıstığının içinde 8 gram, karışık çerezin 58 gramında 6 gram protein bulunmaktadır.

Baklagiller: bu yiyeceklerde protein kaynağı olarak geçmektedir. Günlük olarak 100 gramlık fasulyede 23 gram, nohutta 20 gram ve mercimekte ise 25 gram protein mevcuttur.

Tahıllar: Proteinli yiyecekler arasında tahılın birçok çeşitlerinde protein bulunur. Tüketilen 100 gramlık yulafta 17 gram, makarnada 15 gram protein yer almaktadır.

Proteinli Yiyecekler Yorumları

soru

Vezime

13 Nisan 2024 Cumartesi

Merhaba, benim vvücudumun yağtığım spor akktiviteleri nedeni ile yüksek oranda protein ihtiyacı var. Vücudumdaki protein ihtiyacınıı tam olarak karşılamak için en çok hangi besinleri tüketmemi tavsiye edersiniz?? Bu besinlerin kilo açısından da bana zarar vermemesi gerekmektedir.

Cevap yaz
cevap

Admin

13 Nisan 2024 Cumartesi

Merhaba Vezime,

Yüksek protein ihtiyacını karşılamak için şu besinleri tüketebilirsin:
1. Tavuk göğsü - Yağsız ve yüksek proteinli.
2. Balık (özellikle somon ve ton balığı) - Hem protein hem de omega-3 yağ asitleri açısından zengin.
3. Yumurta - Protein ve diğer besin değerleri açısından çok faydalı.
4. Süt ürünleri (yoğurt, peynir, kefir) - Yüksek protein ve probiyotik içeriği ile faydalı.
5. Baklagiller (mercimek, nohut, fasulye) - Bitkisel protein kaynakları.
6. Kırmızı et (yağsız kısımlar) - Protein ve demir açısından zengin.

Bu besinler genel olarak düşük yağ oranına sahip oldukları için kilo kontrolü açısından da uygundur. Spor yaparken dengeli ve sağlıklı beslenmeye dikkat etmeni tavsiye ederim.

Sağlıklı günler dilerim!

Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Fitness Protein Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Fitness Protein Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Protein Tozu Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Protein Tozu Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Saf Protein Nedir?

Saf Protein Nedir?

Karbonhidrat Protein Yağ

Karbonhidrat Protein Yağ

Mantar Protein Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Mantar Protein Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Güncel

Protein Cetveli Nedir ve Nasıl Yapılır?

Protein Cetveli Nedir ve Nasıl Yapılır?

Güncel

Fındık Protein Değeri

Fındık Protein Değeri

Protein C Nedir?

Protein C Nedir?

İdrarda Protein Belirtileri ve Tedavisi

İdrarda Protein Belirtileri ve Tedavisi

Best Protein Powder Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Best Protein Powder Kullanımı ve Faydaları Nelerdir?

Protein Kaynakları Nelerdir?

Protein Kaynakları Nelerdir?

Yağ Yakıcı Protein Tozu

Yağ Yakıcı Protein Tozu

Beyaz Peynir Protein Değerleri?

Beyaz Peynir Protein Değerleri?